Det plejede at være utroligt simpelt, at køre en virksomhed. Man fandt en eller anden måde, hvorpå man kunne bidrage med noget værdi, til verden omkring sig. Man tog denne metode, og strukturerede den, så man gjorde det på effektiv vis. Så etablerede man en virksomhed omkring denne produktionsmetode, og begynde at sælge værdien for penge, til de kunder, der var interesserede. Det var simple tider: man kiggede sig omkring, vurderede hvad folk havde brug for, fandt en måde at producere det, og så lod man dem købe det.

Det er stadig nogenlunde den samme proces i dag. Den er dog blevet kompliceret en hel del på visse områder. Internettet og andre moderne teknologier har nemlig skabt store forandringer i nogle af de simple præmisser, der gjorde en virksomhed succesfuld før. Det er ikke længere nok, at du er den eneste i din by, der har valgt at producere et produkt: dine kunder har nemlig masser af muligheder for at handle et andet sted. Man kan ikke bare kigge sig omkring og se hvad der mangler: udbuddet er nemlig ikke længere til at se i den fysiske verden, men er derimod kun tilstede i den digitale virkelighed. Dine kunder, og potentielle kunder, køber en stor del af deres produkter over internettet. Hvis du ikke er synlig der, jamen så har du ikke nogen chance for, at de køber fra dig. Hvorfor skulle de bruge tid på at tage et møde med dig, når de kan se priserne fra 10 konkurrenter på få sekunder via internettet?

Selv de mindste virksomheder i dag, er altså nødt til at arbejde med moderne teknologi. Selv hvis ens produkt er noget meget håndgribeligt, og ikke engang kræver en computer i produktionen, så er du stadig nødt til at sætte dig ind i en masse svære teknologiske begreber, for at kunne sælge dit produkt. Mange finder det uretfærdigt, men det hjælper ikke at surmule: enten finder man en måde at følge med tiden, og ellers bliver man overhalet af konkurrenterne.

Det kan selvfølgeligt sjældent betale sig for ejeren af en lille virksomhed at fjerne sit fokus fra det, han gør rigtigt godt, for at bryde hjernen med teknologi der ikke har hans interesse. Det fjerner hans fokus fra det sted, hvor han skaber mest værdi, og chancen er meget lille for, at han nogensinde vil blive konkurrencedygtig på den teknologiske front. Det virker også langt ude, at hyre en teknisk person eller to, når virksomheden kunne skabe langt mere værdi, ved i stedet at ansætte to mere til produktionen.

De små virksomheder har derfor fundet en smart løsning: de allierer sig med etablerede virksomheder, der har specialiseret sig i den moderne teknologi, og tilbyder online markedsføring og hubspot vejledning. På den måde kan den lille virksomhed fortsætte med at fokusere på det, de gør bedst, mens de har eksperter til at håndtere de teknologiske aspekter.